zondag 28 augustus 2011

Joris en de draak

Gisteren kreeg ik van mijn ouders deze icoon. Helemaal zelf gemaakt door mijn vader (de van geboorte Belgische icoonschilder Alois Bernard).
En dat moet niet onderschat worden. Er zitten vele tientallen uren werk in en de doorlooptijd om deze icoon te maken bedroeg een half jaar.
Wat er zoal bij komt kijken heeft de kunstenaar mij uitgelegd. Op een houten paneel worden lagen beenderlijm en huidenlijm aangebracht. Vervolgens wordt er linnen op gelijmd. Dan lagen gesso, schuren, nieuwe lagen en dan kan uiteindelijk het schilderen beginnen. Het is geverfd met natuurlijke pigmenten. Dit poeder wordt met een penseel aangebracht. Het penseel wordt nat gemaakt met eierdooier en azijn. Het goud is afkomstig van goudpapier.
Maar het wordt pas een echte icoon als hij is gewijd. En ook deze moeite was mijn ouders niet te veel. Tijdens een speciale Byzantijnse dienst heeft een priester dit gedaan. Deze priester is daarvoor ruim 2 uur in de weer geweest met onder andere wierook en wijwater.
Je snapt hoe ingenomen ik ben met dit waardevolle geschenk.

3 opmerkingen:

  1. En het hangt nu al prachtig aan de muur! Het wachten is nu op het schilderij van de zoon van deze schilder. Maar met een doorlooptijd van minimaal een half jaar zal ik nog wat geduld moeten betrachten.
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi! Schildert hij ze nog steeds? And call me stupid, ik neem aan dat Bernard zijn 2e naam is?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Stupid,
    Helemaal goed: Alois Bernard Maria V is de volledige naam van deze kunstenaar. Sinds de onthulling van deze icoon stromen de verzoeken binnen.

    BeantwoordenVerwijderen