vrijdag 25 oktober 2013

Zuurdesem

De laatste tijd bak ik regelmatig een brood. Bloem, water, zeezout en wat gist. Die gist is gedroogd en komt uit een zakje van Dr. Oetker. En dat begint me een beetje tegen te staan. Allemaal pure ingrediĆ«nten, noeste kneedarbeid en dan zo'n zakje gedroogde gist. Daarom ga ik het nu proberen met zuurdesem. Het begint met een papje van roggebloem en water. En dat moet dan dagelijks bijgevoed worden met water en bloem. Vanochtend was ik helemaal enthousiast: de plastic beker stond helemaal bol en dat is een goed teken. 

En vanavond zag het er zo uit. Wat begon als bloem en water is tot leven gekomen. En het ruikt naar yoghurt. Eigenlijk ziet het er vies uit en stinkt het, maar ik vind het geweldig. Ze zeggen dan ook wel dat ik de neiging heb om door te slaan. En dat is natuurlijk ook zo. Jammer dat het nog een aantal dagen moet, voordat je er een brood van kunt bakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten