zondag 10 augustus 2014

Cavolo Nero

In de moestuin staat ook palmkool. En wel de originele cavolo nero uit Toscane. Dat klinkt toch geweldig. En ja, het is een mooie plant. Zowel de rupsen (van inderdaad het koolwitje) als het konijn vinden het heerlijk. Met een belangrijk verschil, het konijn wacht geduldig af tot hij wat krijgt.

Natuurlijk ideaal om in een groene smoothie te doen. Ten minste, de die hard zweren bij boerenkool in de smoothie. Ik had al slechte ervaringen met de reguliere boerenkool in de smoothie, maar ik heb het nog maar eens met palmkool geprobeerd. Kijk eens hoe mooi de smoothie er uit ziet. En dan wil je zo graag dat die zelfgekweekte palmkool een succes is. Maar helaas, het was echt niet te doen. Zonde van de banaan, watermeloen en aardbeien.

Gelukkig is er een alternatieve bestemming, de ribollita. Deze Toscaanse specialiteit wordt ook wel zuppa di cavolo nero genoemd. De soep was prima, alleen jammer van die taaie stroken palmkool. Ik vind de plant mooi genoeg om hem te blijven kweken. En heb respect gekregen voor de rupsen van het koolwitje. In het Engels heten ze trouwens cabbage worms. Dikverdiend!

1 opmerking:

  1. hallo Roland,

    wat een mooie foto (bevenste van de drie) mag ik die gebruiken (uiteraard met bronvermelding) voor de nieuwsbrief van balkonton? zie www.balkonton.nl ik wil zelf de palmkool gaan kweken in de Balkonton, lijkt me prachtig, wel jammer dat de smaak tegen valt

    BeantwoordenVerwijderen