zaterdag 30 maart 2013

Parsifal

Gisteren keek ik al met Emma naar het eerste uur van Parsifal opgenomen bij de Bayreuther Festspiele van 2012. Een geweldige registratie, die je zo op youtube kunt bekijken.
En vandaag zag ik in de uitverkoop zomaar deze CD box liggen. Voor nog geen 15 euro. Belachelijk weinig voor ruim 4 uur muziek. Een live opname uit 1961. Ouder dan ikzelf.
Ik had Parsifal nog niet op CD. Vroeger wel op cassettebandjes. Toen ik ruim 25 jaar geleden studeerde, was de compact disc net op de markt. Voor een armlastige student (zoals ik) een onbetaalbaar stukje techniek. Maar een studiegenoot (Frank B) had er wel een en hij had ook nog Parsifal op CD. Die CD box kostte toen 200 guldens, zeg maar een maand kamerhuur. Hij was zo vriendelijk om hem voor mij op cassettebandjes te kopiĆ«ren. Een cassettedeck hebben we al lang niet meer in huis en de bandjes heb ik een paar jaar geleden ook maar eens weggegooid. Ook Parsifal. Maar vandaag is hij dus weer terug. 

1 opmerking: