dinsdag 31 januari 2012

Reisje richting Utrecht

Vandaag wilde ik naar Utrecht. Ik besloot met de trein te gaan. Geen gedoe met parkeren, gewoon met een oude fiets naar het station, gaan zitten en rijden maar. Mijn werkgever stelt daarvoor zelfs een NS business card beschikbaar. Ideaal.
Het was een mooie zonnige winterdag, alles lag er prachtig bij en als ik daar even niet naar wil kijken, kon ik in mijn boek lezen. In no time kwam Zwolle in de buurt. Ik kon blijven zitten, voor anderen werden de aansluitingen omgeroepen. 
Deze vertrouwde mededeling werd echter gevolgd door een minder geruststellende. "Hierbij een aanvulling, deze trein zal na aankomst terugrijden naar Groningen." Eerste teken! Hoezo aanvulling? Een treinstel met problemen versperde de route naar Amersfoort. Iedereen kon via Deventer omrijden.
Dus iedereen naar de trein richting Deventer. Iets vertraagd door de enorme toeloop vertrekt deze. Na enkele minuten stopt hij al weer. "We kunnen helaas niet verder omdat er een treinstel voor ons op de rails staat, wij overleggen nu wat verder te doen." Het overleg was kennelijk nog niet zo eenvoudig, maar na een half uur waren ze er kennelijk uit. En de reizigers werden prima geïnformeerd: "De trein gaat binnenkort verder versnellen". Huh, verder versnellen? We stonden stil!
Echt op snelheid is de trein nooit meer gekomen, maar uiteindelijk werd Deventer bereikt. Als service werd omgeroepen op welk spoor de aansluitende trein zou klaarstaan. En wat stond daar: de trein naar Zwolle. Tweede teken! 
Maar ik natuurlijk gewoon onverstoorbaar op zoek naar de trein naar Amersfoort. Mijn afspraak zou ik niet meer halen, maar ik had een helaas geloofwaardig excuus: problemen op het spoor. En uiteindelijk vond ik die trein en bereikte daarmee zelfs Amersfoort. 
Daar stond de sneltrein naar Groningen. Dit derde teken besloot ik niet te negeren. De vertraging die ik inmiddels had opgelopen was te gênant om me nog te vertonen. Ik ben ingestapt en de NS bracht me terug naar mijn startpunt. Zonder problemen, dat dan weer wel.

1 opmerking: