vrijdag 27 januari 2012

Astronomie januari 2012

Ooit heb ik nog kandidaatsexamen gedaan, met als bijvak sterrenkunde. Een jaar lang heb ik elke maandagavond sterrenkunde practicum gedaan. Sindsdien weet ik dat bewolking en sterrenkunde en lastige combinatie is. In plaats van door een telescoop het firmament af te turen moesten we allerlei proefjes doen met lenzen terwijl het buiten regende.
In de Volkskrant stond aan het begin van dit jaar een overzicht van de maandelijkse astronomische hoogtepunten. Ik heb ze alle 12 uitgeknipt en in mijn agenda geplakt. Voor de geïnteresseerden, ja het is de Flow agenda.

Gisteren was het ook bewolkt, dus helaas niet de voorspelde schitterende samenstand van Venus en de smalle maansikkel.

Vandaag de herkansing. De maansikkel natuurlijk een beetje minder smal. Tussen de bewolking door kon ik dit plaatje maken. Voor de zekerheid: links boven de maan, rechts onder Venus. Met recht het astronomische hoogtepunt van de maand. Ik verheug me al op de volgende maanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten